עתירה - לחידוש התוכניות ב-E1

באמצעות היועמ"ש לעירייה, עו"ד גילי רוגל, הוגשה עתירה לחידוש התוכניות ב-E1


מעלה אדומים עתרה נגד המנהל האזרחי ביו"ש. העירייה והוועדה המקומית לתכנון ולבנייה מעלה אדומים הגישו לבית המשפט המחוזי בירושלים עתירה נגד הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה (ועדת המשנה להתנגדויות) במנהל האזרחי באזור יהודה והשומרון.

בעתירה, שהוגשה באמצעות היועמ"ש לעירייה, עו"ד גלעד רוגל, טוענת העיריה כי "הוועדה המחוזית מעוניינת לקבור את תוכנית מתאר "מ'- 994', אשר כונתה בשעתו תוכניתE1  והידועה כיום כתוכנית מבשרת אדומים".

השטח המדובר הינו בן 12 קילומטר רבועים, בין ירושלים למעלה אדומים, שהוכלל בגבולות המוניציפליים של מעלה אדומים עוד בשנות ה-90 של המאה הקודמת והמדינה ייעדה אותו לפיתוח העיר.

תוכנית המתאר קיבלה תוקף כבר בשנת 1998, כאשר לצורך הוצאתה אל הפועל הכינו משרד השיכון ועיריית מעלה אדומים שתי תוכניות מפורטות. על פי התוכניות, שפורסמו להפקדה במנהל האזרחי רק בפברואר 2020, בשטח זה מיועדות להיבנות כ-3,500 יחידות דיור.

בעתירה נטען כי "המשיבה (הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה) החליטה להפסיק בעיצומו, וללא כל נימוק, את הדיון בהתנגדויות לתוכניות תכנון מפורטות במרחב התכנון מעלה אדומים, מבלי שההליך הושלם ומבלי שהתקבלה בו החלטה כדין. עתירה קודמת שהוגשה באותו עניין נמחקה, לאור התחייבות המשיבה לקיים דיון בהתנגדויות ב-18 ביולי 2022. הדיון המדובר נדחה ל-12 בספטמבר, אולם המשיבה הפרה את התחייבותה לבית משפט וביטלה גם אותו, תוך שהיא מסרבת לקבוע מועד חדש תחתיו".

כעת, בעתירה שהוגשה, טוענת עיריית מעלה אדומים כי חששה מכך שבוועדה המחוזית מעוניינים לקבור את התוכנית אכן התממש, שכן "ב-7 בספטמבר 2022 שלחה המשיבה לעותרות הודעה לקונית שבה נאמר כי הדיון בוטל מבלי שנקבע מועד חדש".

בשלב זה, כך על פי העתירה, "הודיעו העותרות למשיבה כי באם לא ייקבע מועד חלופי בתוך 21 יום, תוגש עתירה הולמת לבית המשפט. שלא במפתיע, מכתב זה לא זכה לכל תגובה. בכך גילתה המשיבה את דעתה כי אין המדובר בדחיית הדיון מסיבות טכניות - אלא שגמור ומנוי עימה 'לקבור את התוכנית'".

בעתירה לבית המשפט מוסיפה עיריית מעלה אדומים וטוענת טענות חמורות, שלפיהן "המשיבה נעדרת סמכות חוקית לעצור את ההליכים הסטטוטוריים בתוכנית ועליה להשלימם ולסיימם בהתאם לחוק. ההחלטה בדבר עצירת הדיון בתוכנית התקבלה ללא סמכות והיא החלטה בטלה שאינה יכולה לעמוד.

"החלטת המשיבה היא החלטה נפסדת והתנהלותה התמוהה מגלה בבירור כי ניתנה למשיבה 'פקודה מגבוה' לחדול מן הדיון בתוכנית מאת גורם ממשלתי בכיר ועלום שם".

בסיום העתירה פונה עיריית מעלה אדומים לבית המשפט ומבקשת "לבטל את החלטת המשיבה ולהורות לה לחדש את הדיון בהתנגדויות, על מנת שיתאפשר לעותרת ולמשרד השיכון להגיב על ההתנגדויות וכן לצוות על המשיבה לקבל החלטה בהתנגדויות".

ראש העיר, בני כשריאל, אומר כי "ההתיישבות הישראלית ביהודה, שומרון ובקעת הירדן מחכה כבר כמעט שני עשורים לאישור התב''ע באזור E1. יצחק רבין ז"ל התחיל את התכנון במקום בשנת 1994 ואנו לא נוותר ונמשיך להילחם בנושא בכל הכלים העומדים לרשותנו".

כשריאל מוסיף כי "תוכנית מבשרת אדומים עתידה להביא בשורה עבור המשפחות הצעירות. ביטול הדיונים שהגיעו בעקבות גחמות של גורמים מסוימים במנהל האזרחי פגעו ביכולת של מעלה אדומים להמשיך ולהתפתח ולהוות בית לצעירים וצעירות שרוצים לגדל את משפחתם בעיר. לא ניתן לשום גוף לקבור את התוכנית".