פסל עץ החיים בכניסה לעיר

בפארק שמיר, על שפת האגם בכניסה לעיר, מתנוסס לו פסל עץ החיים


 

כל מי שנכנס לעיר דרך הכניסה המרכזית בסמוך לפארק שמיר ולאגם לא יכול שלא לראות ולהתרשם מפסל עץ החיים המרשים שנישא לו לגובה ובולט ביופיו ועוצמתו.

את פסל עץ החיים בנה במשך למעלה משנתיים האמן והפסל סם פיליפ, ידיד העיר. סם פיליפ, יליד ירושלים, מפסל בעיקר באבן וברונזה, ועושה בדרך כלל מוטיבים יהודים וציוניים. את יצירותיו המרשימות ניתן לראות במוזיאונים ברחבי העולם, בארה"ב, בבית הלבן, בוותיקן ובישראל. בין יצירותיו ניתן למנות את פסל אקסודוס בנמל חיפה, פסל אנה פרנק במוזיאון השואה, פסל הרעות ועוד.

פסל עץ הזית הוא מהמרשימים בפסלים של האמן סם פיליפ, שייחנך בספטמבר, לקראת ראש השנה.

הפסל, דמוי עץ הזית, מתנשא לגובה 18 מטר, קוטרו 7 מטר, משקלו למעלה מ-60 טון והוא עשוי מפלדה ובטון.

למעלה משנתיים עובד עליו סם פיליפ, ובתוך העץ נבנית רצפה שדרכה ניתן יהיה לראות חרסים עתיקים שמהם יראו את מגילות ים המלח המשוחזרות על ידי האומן. בצדדים יהיו מוצגים ארון הברית, כד עם מן שבני ישראל אכלו במדבר, מטה אהרון הכהן ומנורת המקדש המצופים בזהב 24 קאראט.

המושג עץ החיים נזכר בספר בראשית כעץ המעניק לאוכל מפירותיו חיי נצח. בקבלה עץ החיים משקף את הספירות המגלות את מלאכת וסודות הבריאה. מאז ימי הבריאה משול האדם לעץ החיים, שרגליו ניצבות באדמה וראשו מיתמר השמיימה. כשם שהעולם נברא לפי המסורת הרבנית בעשר מאמרות, כך גם ישנן לפי הקבלה עשר ספירות – הבנויות משלושה עמודים על שורשי עץ החיים. עשר הספירות קשורות ביניהן, וכל ספרה מתארת בקבלה רובד בהופעת האלוהות בעולם הגשמי.

עץ החיים, שהוא סמל הקבלה, צבוע ב-12 צבעים זוהרים המייצגים את עולם הרוח אותם הוסיף האומן בצמרת העץ. בפסלו של סם פיליפ הצבעים יופיעו על הענפים העליונים, כאשר הגזע המסמל את המלכות, יישאר בצבע הטבעי של העץ צבע חום. הפסל הענק עם כל תכולתו יקרת הערך יהיה חלק מפארק מגודר מוגן בשמירה תמידית.

בצד העץ הציב האמן פסל עשוי פלדה של אריה יהודה.

ראש העיר, בני כשריאל, אומר כי "האמן סם פיליפ, ידיד אמת של העיר, עומד לימיננו תמיד, ויש לו תרומה עצומה לקהילה ולפיסול העירוני המרהיב ברחבי העיר. פסל  עץ הזית מתווסף לעוד פסלים של סם פיליפ והוא מרהיב ביופיו ומוסיף ליופייה של עירנו".