מחוללים שינוי

בעיריית מעלה אדומים משקיעים רבות ופועלים במסגרת תכנית 360 לצמצום היקף הילדים ובני הנוער בסיכון


שינוי הוא המוטו המוביל של עיריית מעלה אדומים בכל הנוגע להתמודדות עם מצבי סיכון של ילדים ונוער. על מנת לחולל את השינוי כבר מהגיל הרך, העירייה בחרה לפעול ולהשקיע משאבים במסגרת תכנית 360 המכוונת לצמצם את היקף הילדים ובני הנוער החיים במצבים המסכנים אותם במשפחתם ובסביבתם.

לצורך כך גייסה העירייה מתקציבה משאבים רבים, והשבוע אושר שימוש בתקציב של מיליון שקלים וחצי לתכנית, מתוכם 25% מימון של העירייה. יערה לוי, מנהלת יישובית של התכנית הלאומית, מקיימת שולחנות עגולים משותפים ליצירת ראייה עירונית רחבה ומשותפת בהובלת סגן ומ"מ ראש העיר, גיא יפרח, ומפעילה עשר תכניות שונות ומגוונת בתחום.

העקרונות המנחים את התכנית הם שיתוף פעולה בין הדיסיפלינות המקצועיות השונות, שפה אחידה בין חמש המערכות (חינוך, רווחה, בריאות, קליטה, בטחון פנים), עבודה מבוססת נתונים, והיפוך הפירמידה - הרשות לוקחת אחריות על הילדים ומשקיעה בעבודת מניעה וטיפול בגיל הרך.

מאז החלה התוכנית לפעול בעיר ניתן באמצעותה מענה לתינוקות, פעוטות, ילדים ובני נוער, והיא צברה הישגים רבים: איתור מוגבר המלווה במניעה וטיפול בגיל הרך המאפשר למערכות הבריאות, החינוך והרווחה לעבוד יחד ולאפשר לילדים להגיע מוכנים לגני עירייה, גידול במספר ההורים המשתתפים בסדנאות והדרכות הוריות, שינוי התפיסה הבית ספרית לחינוכית-טיפולית בבתי הספר בעיר וטיפול בנוער קצה.

עשר התכניות שפועלות בעיר כוללות את מרכז גיל רך - מערך תכלול ושיתופי פעולה בין כלל גורמי הגיל הרך. כמו כן, תכנית המשחק ככלי התפתחותי ויצירת קשר - תכנית הפועלת בטיפות החלב בעיר. תכנית מעגן - מערך מעון גן. תכנית התערבות רב -תחומית בתחומי ההתפתחות השונים, עבור ילדים במסגרות החינוך בגיל הרך. תכנית מעגן יוצרת את השילוב בין התחומים הטיפוליים והחינוכיים העונים על אפיוני הילדים הלומדים במערכת החינוך הקדם יסודי. בנוסף לעבודה במסגרות נותן הצוות גם כלים להורים, כפי שהתרחש בקיץ כאשר התקיימו סדנאות הכנה לילדים העולים לגן העירייה, זאת לאור קשיים שהוחמרו במהלך הקורונה בתחום המעברים בין מסגרות.

תכניות נוספות הן היחידה העירונית הקהילתית להתפתחות הילד - פסיעות, בשותפות עם המתנ"ס הקהילתי. היחידה נותנת מענה פרא רפואי ורגשי לילדים מגיל לידה עד גיל תשע, עם עיכוב התפתחותי מכל סוג (ריפוי בעיסוק ודיבור, פיזיותרפיה והדרכת הורים), ומענה לילדים עם הפרעה בספקטרום האוטיסטי או עם הפרעה התפתחותית סומטית עד גיל 18. בעיר פועלת גם תכנית אור רב תחומי - תכנית איתור וטיפול שמטרתה מניעה וצמצום פגיעה בפוטנציאל ההתפתחותי של ילדים המצויים בסיכון על רקע של חסך סביבתי. תכנית נתיבים להורות - תכנית המופעלת במסגרת המרכז להורים ופעוטות. מודל לטיפול בילדים והורים תוך שימת דגש על שיפור מערכות היחסים והתפקוד ההורי. חדרי שלווה - תכנית טיפולית לילדים בגילאי יסודי ועל יסודי בשיתוף המבוגרים המשמעותיים בחייהם, על רקע קשיים רגשיים אישיים, חברתיים או משפחתיים או בעקבות חשיפה לחוויות טראומטיות, התכנית מופעלת בתוך כתלי בית הספר ובנוסף למתן המענה טיפולי היא משנה את השפה הבית ספרית להוליסטית וחינוכית-טיפולית הרואה את הילד כמכלול.

כן מופעל מרכז טיפולי - מרכז טיפולי לתלמידי מערכת החינוך והוריהם המוגדרים בסיכון בשל קשיים רגשיים, חברתיים, משפחתיים, לימודיים ועוד. יישוג בקהילה - תכנית לאיתור נערים ונערות בגילאי 13-18 המצויים במצוקה, סיכון וניתוק חברתי אשר להם קשיים מהותיים, וכן סיוע טיפולי וחומרי - תכנית סיוע ממומנת לנערים מאותרים במסגרת יישוג בקהילה.

יערה לוי, מנהלת תכנית 360 במעלה אדומים ובמגילות ים המלח, אומרת כי "הרעיון העומד בבסיס התכנית הינו יצירת מערך שותפויות המאפשר מענה מקצועי הרואה את הילד ומשפחתו במכלול, והפועל למניעה מוקדמת ככל הניתן בדגש לגיל הרך, אבחון מצבי סיכון קיימים, הערכתם וקביעת דרכי טיפול וזה תוך יצירת רצף משותף של מענים לילדים בכל הגילאים ובכל סוגי הסיכון".

שמוליק חנוך, מנכ"ל העירייה, אומר כי "מעלה אדומים פורצת דרך בתחום ההשקעה בגיל הרך. מתוך תפיסה ודרך חיים הקצינו את כל המשאבים שנדרשים לחולל שינוי אמיתי ומהותי בחיי ילדי עיר".

ראש העיר, בני כשריאל, אומר כי "תוכנית 360 מאפשרת לזהות ולגעת באוכלוסיות בסיכון מגילאי לידה, ומסייעת בהסרת מכשולים למימוש הפוטנציאל האישי כבר בתחילת הדרך. נמשיך ונסייע ככל יכולתנו לחיזוק החוסן החברתי של תושבי העיר".